skip to Main Content

Tycker du att ledarutvecklingsprogram ska vara vardagsnära, resultatinriktade och väl underbyggda teoretiskt?

I mitt arbete med ledarutveckling vänder jag mig främst till uppdragsgivare som vill ha skräddarsydda program där deltagarna har med sin egen vardag till kursen och där innehållet är praktiskt tillämpbart direkt.

Inriktningen kan variera beroende på nuläge och typ av ledarroll. Vanliga inriktningar är:

  • Arbete med organisationsutveckling, verksamhetsutveckling, förändringsprocesser
  • Arbete med egna gruppens utveckling
  • Konflikthantering, ”svåra samtal”
  • Självkännedom/förmåga att använda sig själv som verktyg i  ledarrollen

Arbetssättet är att varva problemformuleringar med relevant teori,  metoder samt träning och reflektion. Under reflektionspassen som efterföljer träningen skapar vi tillsammans sk generaliserbar nytta och långsiktigt lärande. Det innebär att deltagarna får ett personligt lärande att återanvända om/när liknande utmaningar dyker upp igen.

Exempel

  • Liten grupp chefer som valt att jobba med egen ledarutveckling parallellt med ett organisationsutvecklingsarbete. Vi jobbade med självkännedom, ledarskap i förändring, kommunikation i förändringsprocesser, förståelse för grupprocesser, svåra samtal mm
  • Liten grupp relativt nytillträdda chefer som ville träna sin förmåga att jobba med grupp- och medarbetarutveckling. Man såg stor potential i att utveckla medarbetarna till att bli mer självständiga, ta större ansvar och lösa problem tillsammans i högre utsträckning utan att involvera cheferna. Vi inledde med förståelseskapande analyser av bakgrunderna till nuläget och  beskrivningar av vad de ville uppnå. Vi jobbade sedan med många olika kommunikativa aspekter av deras ledarskap och utformade metoder för möten och samtal som bidrog till att skapa nya beteendemönster hos medarbetarna.
Back To Top