skip to Main Content

Ger gruppens samarbete energi i det gemensamma uppdraget, mot de gemensamma målen?

  • Jobbar man mot samma mål, som ett team, eller finns en ”spretighet” i synen på de gemensamma målen som påverkar gruppens effektivitet?
  • Har medlemmarna samsyn och acceptans kring individuella rollförväntningar och rolltolkningar?
  • Tar man vara på medlemmarnas individuella olikheter?
  • Har gruppen effektiva strategier för att lösa gemensamma problem eller konflikter? Ta gemensamma beslut? Driva den utveckling de behöver driva?
  • Hur påverkar relationer och kommunikationsmönster gruppens förmåga att jobba mot målen?
  • Hur är känslan av arbetsglädje och gemenskap?
  • Hur är matchningen ledarskap – medarbetarskap?
  • Används gruppens tid och energi på bästa sätt?

Att regelbundet jobba med aktiviteter som stärker gruppmedlemmarnas förmåga att jobba tillsammans mot gemensamma mål, klimatet och teamkänslan är alltid bra investeringar.  Möjligheterna att göra det på är närmast obegränsade!

Här är några exempel

  • Större grupp där hög arbetsbelastning och stress resulterat i sjukskrivningar, personalomsättning, brister i kommunikation, minskad tillit i förtroende och samarbete mellan såväl arbetskamrater som mellan medarbetare och ledning. Vi jobbade under fyra halvdagar med övningar och teoretiska inspel kopplade till beslutsprocesser, kommunikation, förväntningar på chefs-/ledarskap och medarbetarskap samt flera med inriktning på ökad självkännedom och högre grad av ansvarstagande för egna kommunikations-/beteendemönster.
  • Grupp där flera medlemmar bytts ut under kort tid och där olika grundläggande uppfattningar om arbetssätt, metoder lett till missnöje och samarbetsproblem gruppmedlemmarna emellan. Här fokuserade vi på att tydliggöra och stärka samsynen kring gruppens uppdrag, tydliggöra grad av styrning från lagar/regelverk, inventera och analysera de olika arbetssätt och metoder som användes av de olika ”lägren”. Därefter kunde gruppen själv, tillsammans med närmaste chef, göra de val av arbetssätt och metoder som bäst matchade uppdrag samt lagar/regelverk.
  • Grupp där ny ledning och utökningar med fler medarbetare samt förändringar i konkurrensförhållanden, lagkrav  mm bidragit till att skapa grupper i gruppen där samtliga medlemmar inte längre drog åt samma håll. Med tiden kom även kommunikationsklimat och relationer att påverkas i negativ riktning. Efter att vi skapat gemensamma mål för utvecklingsarbetet inledde vi med att skapa gemensamt fokus och energi kring det som samtliga kände störst engagemang för – kundarbetet. Därifrån fortsatte vi med att synliggöra olika individers värderingar och drivkrafter samt skillnader i arbetssätt. Vi använde även Myers Briggs som verktyg för att förstå hur olika individpreferenser påverkade i såväl arbetssätt mot kund som i samarbete, kommunikation och problemlösning internt. Gruppen landade i en stärkt förmåga att använda såväl skillnader i värderingar som personligheter till allas fördel.
Back To Top